Nyitókép: Mandiner-archív / Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum
Nekem még van saját 1956-om. A nagyanyám meséli el minden évben, és mesélte már akkor is, amikor kicsi gyerekként még nem érthettem az egészből semmit. A történetben van néhány állandó elem, például a nem túl hízelgő jelzőkkel illetett „ruszkik” és kommunisták, valamint egy eltévedt lövedék, de különben egyre nő és hízik a családi legendárium ide vonatkozó része – néha nehéz kibogozni, vajon tényleg 1956 végzetes őszén vagy egy bő évtizeddel előtte, a háborús ostrom napjaiban járunk.
Ahogyan nem könnyű megítélni azt sem, hogy az alig huszonöt éves nagyapám vajon mit érezhetett azokban a – mi mesénk szerint – szeles, esős októberi napokban, amikor a nagytarcsai laktanya pincéjében bujkált két hétig. A hős kettejük közül sokkal inkább a nagyanyám volt, aki ez idő alatt az egyéves kislányukkal állta a sarat otthon, és még arra is akadt gondja, hogy az utcára néző, napfényes hálóból a gyerekágyat áttolja a sötét előszobába.
Hogy egyébként anyámat érte volna-e az a bizonyos lakásba betévedt, ismeretlen eredetű golyó, vagy ugyanúgy a szekrény felső részébe fúródik, utólag bajos lenne megállapítani. Én mindenesetre néha most is felteszem magamnak a kérdést, hasonló helyzetben lenne-e bennem ennyi erő és higgadtság bármilyen észszerű cselekvésre.
Ezerkilencszázötvenhat, te csillag, oly könnyű volt a nehéz út veled! Nagyon soká sütöttél ősz hajamra, ragyogj, ragyogj, ragyogj sírom felett” (Faludy György)
Ennél sokkal nagyobb kérdés persze, hogy mi lesz a forradalom és szabadságharc emlékezetével, amikor a nagyanyámhoz hasonló utolsó szemtanúk is elmennek. Úgy jár majd 1956, mint a világháborúk, amelyekről azt hittük, hogy soha többet, most mégis egyre több szó esik egy újabbról? Vagy úgy, mint Trianon, amivel sokan úgy vannak, hogy mivel eltelt már több mint száz év, éppen ideje lenne elfelejtenünk? Mit tehetünk mi, utódok, hogy Tóth Ilonka, a pesti srácok és a számtalan hétköznapi hős emléke ne menjen feledésbe? Mivel, hogyan lehet közelebb vinni mindezt azokhoz a nemzedékekhez, amelyek tagjai számára ez már tényleg egyre inkább „csak” történelem?